Internet, IT, SEO, Finanse, Design w przystępny sposób

Strona główna > Hobby > Zapotrzebowanie na białko dla sportowców

Zapotrzebowanie na białko dla sportowców

Poniedziałek 23 maja 2016, przez MarcinB

Tym samym odżywianie wszystkich osób, które uprawiają sport musi opierać się o zwiększoną podaż energii. Sportowcy mają, więc wyższe zapotrzebowanie na białko, dlatego warto taką dietę właściwie skomponować.

Białko dla sportowców

Osoby, które uprawiają sport, potrzebują większej ilości białka nie tylko, aby ich organizm mógł poprawniej funkcjonować, ale także budować masę mięśniową. Bardzo ważny jest także fakt, ze białko ma wpływ na potencjał antyoksydacyjny, ponieważ szybko przyswaja się i ma wpływ na rozwój całego naszego organizmu.
Zapotrzebowanie na białko jest przede wszystkim uwarunkowane tym, jaki wpływ ma wysiłek fizyczny na nasz metabolizm. Jeśli dużo trenujemy nasilają się w naszym organizmie procesy katabolizmu białka, dlatego też dochodzi do jego zwiększonej podaży.

Jeżeli na uwadze mamy trening wytrzymałościowy wówczas to zwiększa się synteza białek enzymatycznych w mitochondriach, oraz następuje utlenianie aminokwasów. Tym samym, jeżeli brak jest w organizmie białka, zmniejszają się również możliwości wysiłkowe każdego sportowca.

Z kolei trening siłowy i szybkościowy sprawia, że zwiększa się synteza białka ustrojowego, a tym samym stymuluje się rozwój masy mięśniowej.

Białko w diecie – zalecenia

Niezwykle wielkie znaczenie ma wpływ naszego wysiłku fizycznego na bilans azotowy, który to prowadzi do zwiększonego zużycia się białka. Zapotrzebowanie na białko w organizmie jest różnorodne, dlatego też, aby dobrać właściwą dawkę należy mieć na uwadze charakter, czas trwania a także intensywność naszego wysiłku fizycznego. Dodatkowo dobór dawki zależy także od naszego wieku, płci i stanu zdrowia.

Jeżeli nasza aktywność fizyczna jest mała, bądź też umiarkowana wówczas zapotrzebowanie na białko sięga poziomu około 0,8 g/kg. Uprawiając dyscypliny wytrzymałościowe podaż białka sięga około 1,4 g/kg, w czasie treningów siłowych sięga nawet 1,9 g/kg.

Najnowsze rekomendacje spożywania białka polegają na ustaleniu prawidłowego zapotrzebowania na białko. Oprócz intensywności wysiłku fizycznego uwzględnia się także wartość energetyczną diety, a także wartość odżywczą spożywanych białek. Warto ująć także czas spożywania białek, oraz ilość spożywanych węglowodanów.
Odpowiedni i poprawny dobór białka w diecie sportowca, nie tylko poprawi funkcjonowanie całego organizmu, ale również sprawi, że osiągnięcia i wyniki będą jeszcze większe.