Internet, IT, SEO, Finanse, Design w przystępny sposób

Strona główna > Biznes > Nie każdy konsument może wziąć udział w każdym badaniu

Nie każdy konsument może wziąć udział w każdym badaniu

Poniedziałek 30 czerwca 2014, przez Artsites

Wydawać by się mogło, że agencje badawcze przeprowadzające badania opinii społecznej poszukują tak naprawdę kogokolwiek do wzięcia udziału w takich badaniach. Opinia konsumencka jest dla nich bowiem niezmiernie istotna, bo na tej podstawie mogą tworzyć analizy, na podstawie analiz mogą wysnuwać wnioski i wprowadzać zmiany na rynku w określonych branżach. Często jest tak, ze konsumenci nie są zainteresowani (mówiąc delikatnie) braniem udziału we wspomnianych badaniach, na przykład badaniach telefonicznych czy ankietach internetowych. Sami zresztą wiemy, że nie bardzo mamy ochotę na poświęcenie nawet krótkiej ilości czasu na tego typu badania, zatem ankietę internetową wyłączamy jak tylko się ona pojawi na kranie naszego komputera, a osobie dzwoniącej do niej z agencji badawczej grzecznie odmawiamy wzięcia udziału w badaniach i odkładamy słuchawkę wracając do swoich zajęć. Czy zatem badacze będą usatysfakcjonowani, jeśli powiemy im, że jesteśmy w stanie nawet teraz wziąć udział w każdym jednym badaniu, jakie tylko potrzebują przeprowadzić? Z całą pewnością nie, choć być może większość z nas taką odpowiedzią będzie bardzo zdziwiona.

Temat badania

Nie każdy konsument może wciąż udział w każdym badaniu, bo wszystko zależy od problematyki badania. Tak naprawdę jesteśmy konsumentami korzystającymi z tych branż, z których mamy potrzebę korzystać. Korzystamy zatem z branży spożywczej, z branży odzieżowej – to na pewno robimy wszyscy. Ale czy wszyscy korzystamy z usług kosmetyczek? Czy wszyscy korzystamy z usług masażystek? Czy wszyscy wypożyczamy samochody albo też jeździmy na myjnie samochodowe zamiast umyć swój samochód samodzielnie? Każdy z nas ma inne preferencje, jesteśmy różnymi ludźmi, którzy mają prawo podejmować własne decyzje, jak również mają prawo dokonywać własnych wyborów. Dlatego właśnie jeśli agencja badawcza aktualnie przeprowadza na przykład badania fokusowe to musi wybrać osoby do tego badania, a raczej do jego tematyki odpowiednie. Jeśli badania dotyczą wspomnianych usług kosmetycznych, to trzeba do tego badania wybrać takie osoby, które będą potrafiły udzielić fachowych, rzetelnych informacji na ten temat na podstawie własnych doświadczeń. Osoby, które nigdy z usług kosmetyczek nie korzystały z całą pewnością nie będą tutaj odpowiednimi osobami, którym można by zadawać pytania z tej dziedziny.

Co powinniśmy wiedzieć na temat badań fokusowych?

Badania fokusowe odbywają się w specjalnych salach – jest to sala fgi wyposażona w sprzęt do nagrywania, gdyż badania te odbywają się najczęściej w grupach kilkuosobowych. Sala fgi musi zatem tych kilka osób pomieścić, jak również pomieści moderatora rozmowy – badania fokusowe odbywają się pod przewodnictwem moderatora wyszkolonego i wykwalifikowanego w tej dziedzinie. Musi on umieć poprowadzić dyskusję w odpowiednim kierunku tak, by wyciągnąć od osób badanych jak najwięcej jak najcenniejszych informacji.